Jonge dansers van Belinda op podium Amare

David Bij de Vaate (14) en Cataleya van Deutekom (6) zijn na een auditie aangenomen voor de Kerstvoorstelling ‘Alice in Escherland’. Ze staan eind december op het podium van Amare.

Twee leerlingen van de Nootdorpse Balletstudio Belinda schitteren eind december in een prachtige Kerstproductie van De Dutch Don’t Dance Division (DDDDD) in theater Amare in Den Haag. Het gezelschap, met meer dan tachtig dansers en zangers van 5 tot ruim 65 jaar oud, presenteert dan de voorstelling Alice in Escherland. Dat is een combinatie van de avonturen van Alice in Wonderland en de surrealistische wereld van M.C. Escher.

De zesjarige Cataleya van Deutekom en de veertienjarige David Bij de Vaate, beiden leerling van de Nootdorpse Balletstudio, deden onlangs auditie voor de voorstelling. Ze werden daarna geselecteerd om deel te nemen aan de productie. Voor Cataleya is dat voor het eerst; David danst al voor de zevende keer mee met het Haagse gezelschap.

Belinda van Trier, oprichter van de Balletstudio, is supertrots. Het is niet voor het eerst dat leerlingen van haar school elders mooie kansen krijgen. “Ik ben al veertig jaar dansprofessional en ik ben nu dertig jaar met mijn school bezig, ik heb altijd leerlingen zien doorstromen naar mooie producties, naar dansacademies of het conservatorium. Ik word daar altijd gelukkig van.”

De nog maar zo jonge Cataleya is zichtbaar verlegen bij de vraag wat ze er van vindt dat ze door de auditie heen gekomen is. “Leuk…” En wat krijgt ze straks voor een rol in Alice in Escherland? Ze straalt: ‘Bijtje!” Ah, dus je fladdert straks over het podium als een bijtje, merken we op. Cataleya valt haast van haar stoel van het lachen.

Haar moeder Ingrid weet precies hoe het zit met haar dochter. “Ze wou zo ontzettend graag meedoen! Bij Belinda zit ze al sinds haar derde jaar op ballet, dat is echt haar passie. Ze heeft al een paar keer kunnen optreden in CulturA & Zo. In de coronatijd stond ze al de hele dag te dansen achter de tv, ze is niet te stoppen.”

Wat de kleine meid later wil, dat is ook al lang duidelijk. Ingrid: “De Zwanenmeer-filmpjes, die vindt ze heel mooi… dat ziet ze zichzelf later wel dansen. Dat is haar doel, dat vindt ze leuk.” En dan tegen haar dochter: “Oh, dat mocht ik niet zeggen hè…?”

David heeft al heel wat meer gezien van de danswereld. Ook hij danst al jaren bij Belinda in haar Nootdorpse balletstudio en daarnaast zit hij op vwo 4 van het Codarts Lyceum Rotterdam, tot voor kort havo/vwo voor muziek en dans. Op deze middelbare school volgen de leerlingen reguliere schoollessen en ze hebben daarnaast vier lesuren dans per dag.

“Ik ben aan het onderzoeken wat mijn stijl is en welke weg ik wil gaan”, vertelt David. “Ik ben nu vooral aan het kijken naar moderne dansen, klassiek ballet is natuurlijk de basis, maar ik ben ook bezig met andere dansvormen. Ik heb sowieso elke dag klassiek ballet, maar ook urban, moderne dansimprovisatie en creatief, waarmee je je stijl kunt vinden en met de stem kunt werken.”

Ook bij David was al heel vroeg duidelijk wat hij wilde. Zijn moeder Catherine: “Hij wou al dansen toen hij vier was. We zijn eens naar de Notenkraker gaan kijken in Den Haag en toen zat ik naast een vierjarige die in de zaal op het puntje van zijn stoel zat en riep: Dat wil ik ook! Ik dacht: tja, hoe kom jij nou op dat podium? Toen abonneerde ik me op de nieuwsbrief van De Dutch Don’t Dance en las ik over de auditie. Zo is de bal gaan rollen.”

Bij DDDDD wordt hard gewerkt aan de repetities voor Alice in Escherland.

Catherine is er heel blij mee dat haar zoon de kans krijgt om zoveel ervaring op te doen in de producties van de De Dutch Don’t Dance Division. “Weet je, David was heel vaak de enige jongen die danste. Soms is er maar een andere jongen en verder alleen maar meisjes. Bij DDDDD is er een grote diversiteit aan dansers. Dat vond ik als mama heel belangrijk. Zo fijn voor jongens, al de mannelijke professionele dansers als rolmodel. “

Hoe ga je er al ouders mee om als je kinderen zulke ambities hebben? Ingrid en Catherine zijn het daar met elkaar over eens. “Je pusht je kinderen niet, het is zo dat de kinderen jóu trekken”, zegt Catherine. “Als je ziet hoeveel energie ze krijgen op het podium en dat ze na de voorstelling een beetje moeten huilen omdat het voorbij is… Ik moet zeggen dat ik de eerste keer dat David auditie deed nerveus was, hijzelf niet. Ik had wel tegen hem gezegd: als ze je niet kiezen, dat betekent dat niet dat je niet goed danst, maar dat het afhankelijk is van wie ze voor een voorstelling nodig hebben.”

Ingrid vult aan: “Ik had Cataleya net zo voorbereid: het kan ook nee zijn maar dat geeft niet, dan heb je de ervaring opgedaan, je hebt plezier gehad. Je gunt ze als je kind natuurlijk de hele wereld, maar je moet ze als ouders ook voorbereiden dat het niet lukt. Maar ja, ze is zes en voor het eerst… ze is gewoon door!”

Belinda van Trier ziet dat de eisen toenemen die worden gesteld aan ambitieuze leerlingen die auditie willen doen. “Vijf jaar geleden werden leerlingen anders geselecteerd dan tegenwoordig. De lat ligt hoger. Daarom ga ik altijd bij dansacademies kijken en op het conservatorium heb je tegenwoordig een docentenoverleg. Dan kun je met elkaar bespreken wat de vraag is en het aanbod. En ook: hoe regel je het met elkaar dat het allemaal veilig blijft voor de kinderen? Dat is natuurlijk een heel actueel thema.”

Niet alle kinderen die door willen stromen naar het grote podium krijgen meteen de kans. Zo kwam een andere leerling van de Nootdorpse balletschool niet door de auditie voor de DDDDD-productie heen. Maar, schreef Belinda van Trier op Instagram: “Dappere Florian, we zijn ontzettend trots op je voor de moed en passie die je hebt getoond tijdens deze auditie. Hoewel het misschien dit keer niet is gelukt, onthoud dat elke auditie een kans is om te groeien en te leren.”

‘Alice in Escherland’ wordt door De Dutch Don’t Dance Division van 25 tot en met 29 december acht keer in het Haagse Amare uitgevoerd. Er zijn zowel ’s middags als ’s avonds voorstellingen. De productie is geschikt voor jong en oud. Hier is er meer informatie over te vinden.

De foto van David en de beelden van de repetities zijn van Menno van der Meer.