Balletleerlingen krijgen workshop door voormalig prima ballerina Jane Lord

Maandenlang werd er naartoe geleefd: op vrijdag 14 april mochten dertig leerlingen van de Nootdorpse Balletstudio Belinda onder leiding van Belinda van Trier naar het klassieke ballet Het Zwanenmeer, uitgevoerd door Het Nationale Ballet in de Stopera in Amsterdam. In de middag kregen de leerlingen eerst een balletworkshop, gegeven door voormalig prima ballerina Jane Lord. Een van de leerlingen, Ingrid Nagy, schreef er zelf onderstaand verslag over.

Vele leerlingen hadden enkele uren bijzonder verlof moeten aanvragen op school, omdat de Sponsorbus hen al om twee uur ’s middags vanuit Nootdorp naar Amsterdam zou brengen. Dertig leerlingen, voorzien van keurige balletknotten, in de leeftijd variërend van acht tot ‘nog steeds jong van geest’, zetten zo na een gezellige busreis voet in het markante gebouw.

Diep in de catacomben, waar de dansstudio’s zich bevinden waar normaal gesproken de nationale en internationale balletsterren trainen tot perfectie bereikt is, werd kennis gemaakt met Jane Lord: voormalig eerste soliste bij Het Nationale Ballet en nu verbonden aan de Nationale Balletacademie. Zij zou de workshop geven.

Nadat er in recordtempo was omgekleed, waarbij iedere leeftijdsgroep ‘de eigen kleuren’ droeg, vond de warming-up plaats aan de barre. Daarna werd hen ‘De entree van de zwanen’ aangeleerd, een choreografie uit het ballet dat zij later die avond zouden mogen gaan aanschouwen. Leuk detail was dat Jane Lord die avond zelf zou optreden als de moeder van prins Siegfried.

Na het dansen werd het verhaal van Het Zwanenmeer onder de loep genomen en natuurlijk was er ook ruimte voor vragen. Wist u bijvoorbeeld dat er maar één kostuum is voor de rol van de moeder en dat de rok, afhankelijk van de lengte van de draagster, met haakjes en drukknopen kan worden ingekort? 

Na afloop van de balletworkshop werd er gezamenlijk gegeten in de Artfo (artiestenfoyer). Dineren tussen de sterren, die we die avond zouden zien optreden.

En toen was het tijd voor de voorstelling. Drie rijen dik zaten de leerlingen in de avond aan avond uitverkochte zaal. Voor velen was dit het eerste live bijgewoonde klassieke ballet. Niet enkel de dans met Yuanyuan Zhang in de magistrale dubbelrol van Odette/Odile (witte en zwarte zwaan) en Davi Ramos als prins Siegfried maakte een verpletterende indruk. Ook de muziek van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski, live uitgevoerd door Het Balletorkest onder leiding van Matthew Rowe en de kostuums en decors ontworpen door Toer van Schayk, zorgden voor een onvergetelijke ervaring.

Rond middernacht toog de Sponsorbus terug naar Nootdorp. Niet iedereen redde het om wakker te blijven, maar het is niet moeilijk voor te stellen waar de dromen over zouden gaan! Belinda heeft middels deze dag dromen werkelijkheid doen worden en cultuur door weten te geven aan een nieuwe generatie. 

Ingrid Nagy